Copywriting och SEO

Copywriting och SEO är inte skilda saker. Tvärtom. De är sammanlänkade som kaffe och kanelbulle. Copywriting är till för användaren. SEO är olika tekniker för att få sökmotorerna att hitta och ranka din sida. Bäst för fungerar de tillsammans. Skriv för användaren men lämna lite kaksmulor till sökmotorerna också.

Skriv för användaren

Din första prioritet när du skriver en text är att skriva den för användaren. Det beror på att sökmotorernas algoritmer utvecklats. De premierar sidor med auktoritet. Genom att fokusera på läsarna och vinna deras förtroende blir du bättre placerad. Skriv innehåll som är relevant för din målgrupp. Då borde även de relevanta sökorden dyka upp naturligt.

Jo, längden har betydelse

Vissa experter menar att längden faktiskt har betydelse. Som exempel har artiklar på mellan 1200 och 1500 ord ansetts prestera bättre hos sökmotorerna. Andra menar att innehåll ska vara minst 1500 ord. Google själva säger att de inte räknar ord på en sida. Däremot kan man kanske tänka att mer text, fler nyckelord och bilder kan vara bra. Sökmotorerna kan checka av fler bra egenskaper. Dessutom, mer och bättre innehåll gör ju att besökaren stannar längre på sidan.

Dela upp innehållet

Att skriva för läsaren betyder också att göra texten tilltalande. Det gör du bland annat genom att dela upp texten. Exempel är att använda underrubriker, skriva korta stycken, använda listor, bilder med mera. Sammantaget gör det din text luftig och trevligare att läsa. Det i sin tur kan öka chansen att få länkar och auktoritet. Sökmotorer tittar bland annat på rubriktaggar (H1, H2, H3 och såvidare), hierarki och bilder, om de har alttexter och är relevanta.

Citera och länka auktoriteter i din bransch

Att citera inflytelserika personer ökar inte bara kvalitén på ditt innehåll. Dessutom är det en bra SEO-strategi. Samtidigt som du citerar ska du även länka citatet. Det ökar ditt innehålls relevans och kvalitet. Har du tur kan det väcka uppmärksamhet på webbplatserna du länkar till, vilket kan ge ökat engagemang.

Inkludera en stark Call to Action

Call to Action

Du kan göra mycket för att påverka auktoriteten på ditt innehåll. Men även dina läsare kan hjälpa dig. Det gör du genom att inkludera en stark uppmaning till handling, i exempelvis slutet av ditt innehåll. Två varianter är följande:

  • Delningsknapp – samt uppmana till sociala delningar i din text. Google använder inte sociala delningar som ett sätt att avgöra ranking. Däremot får ditt inlägg större spridning. Det i sin tur leder till fler tillbakalänkar. Win-win.
  • Kommentarer. Uppmuntra läsarna att kommentera genom att avsluta inlägget med en uppmaning eller fråga. Det ger både mer text till din artikel och ökat engagemang.

Sett ur mitt eget resonemang är kanske just denna artikel för kort. Vi får se hur den tar sig i sökmotorerna. Vad tror du? Har jag glömt något?

Andra sajter som skriver om liknande ämnen:

SEO copywriting – The Ultimate Guide – från Yoast

SEO copywriting – The Ultimate Guide – från Backlinko

9 SEO Copywriting Tips to Rank Sky-High – från Wordstream

Behöver du hjälp med SEO och copywriting- kontakta mig.

Lämna en kommentar