8 tips för bättre SEO-skrivande

Vad är SEO-skrivande?

Att hamna högt i sökresultaten är något varje företag måste eftersträva. Det är en av de viktigaste delarna i hela din marknadsföring.

För att nå goda resultat måste du dels ha en genomarbetad SEO-strategi. Du måste även ha ett innehåll som attraherar besökaren. Det måste helt enkelt finnas ett genomtänkt innehåll som är värdefullt för besökaren.

Och när man pratar om sökmotorer menar man naturligtvis Google. Sedan 2020 rankar Google sajter bland annat genom ”page experience”. Google sjäva säger att:

Page experience is a set of signals that measure how users perceive the experience of interacting with a web page beyond its pure information value, both on mobile and desktop devices

Källa

Enligt detta ska alltså en sida vara tillgänglig och värdefull. Det finns naturligtvis en rad parametrar. SEO-skrivande eller att skriva sökmotoroptimerat, är en viktig del av del.

Grunden i SEO-skrivande är ganska enkel. Du måste ta reda på vad människor söker efter när man letar efter sajter som din. Det gäller att veta vilka ord och fraser som används och anpassa texten efter det. Okej, kanske lät inte det så enkelt. I korhet handlar det om ett skrivande som både attraherar en besökare och en spindel från sökmotorn.

SEO, att skriv för sökmotoroptimering.

Varför är det viktigt med SEO – sökmotoroptimering?

  • Andelen klick du får är betydligt högre om du hamnar på första sidan. Att hamna först är bäst men att bara ta sig till första sidan kan fungera som delmål.
  • Betald marknadsföring håller bara i sålänge som du betalar. Att aktivt jobba med SEO håller under hela sidans livslängd.
  • Att jobba aktivt med SEO gör att innehållet på sidan blir levande. Det blir naturligt värdefullt för besökare.

Så skriver du för SEO

Det finns inga magiska tricks att tillgå. Däremot är en bra SEO-skribent duktig på att hitta rätt nyckelord. Denna ska även hålla koll på relaterade nyckelord.
Språket är också viktigt. Man kan inte bara slänga in en massa sökord och hoppas på det bästa. Det måste vara en välskriven text med flyt. Googles spindlar kollar dina sidor. De söker efter dessa och många fler faktorer.

Sökmotoroptimering handlar om en rad olika faktorer. Det är inte lätt för en enskild företagare att kunna. En bra start är dock att i sitt skrivande tänka SEO.

8 tips för bättre SEO-skrivande

  1. Skriv långt och unikt innehåll: Google belönar långt och informativt innehåll. Skriv unikt. Kopiera inte. Se till att varje mening är unik. Använd webbplatser som exempelvis Copyscape för att leta efter liknande innehåll. Google tycker inte om plagierat innehåll. Försök att hamna på minst 1000 ord.
  2. Nyckelord och relaterade ord: Hitta rätt sökord/nyckelord. Ibland kan det vara rejäl konkurrens om orden. Lär dig lite om hur man genomför sökordsforskning. Sök exempelvis efter ”keyword research tool”. Kolla upp lite om ”long tail keywords” och hur man använder dem. Använd eventuellt även relaterade sökord. Det kan låta sömotorn veta att det här är en viktig artikel inom ämnet.
  3. Läs på lite on Googles sökalgoritm: Google justerar sin sökalgoritm regelbundet. Det är bra att åtminstone ha en översiktlig koll på hur det fungerar.
  4. Länka och citera: Det är bra att använda citat och länkar från trovärdiga sajter. Var nogrann över vilka sajter du väljer. Om du skule råka länka till lite spammiga sajter är det lätt att du också får den stämpeln. När du länker till bra sajten kopplas du till sajter med bra innehåll.
  5. Använda olika innehållstyper: Det finns många oliksa sätt att presentera information. Du bör använda några av dem. Bilder och videos kan vara informativa och ett sätt att bryta upp innehåll. Listor, diagram, illustratiner med mera fyller samma funktion.
  6. Meta-information: Sökmotorerna gillar fortfarande meta-information. Du bör fylla i metataggar och beskrivningar. Det skadar inte heller att fylls i alt-texter på bilder. Vet du själv inte hur man gör finns det säkert någon webbkunnig i närheten som känner till det. Ha en titel på sidan.
  7. Bryt upp texten och använd underrubriker: Om du nu ska hålla dig till minimumet av 1000 ord måste du dela upp texten. Använd underrubriker. På webbspråk kan det heta H1, H2 och så vidare. Förutom att sökmotorerna tycker om det är det också lättare för användaren att ta till sig av informationen.
  8. Skriv inte för robotar: Trots det jag sagt här måste jag poängtera: Skriv inte för robotar, webcrawlers och andra som inte köper dina varor och tjänster. Skriv för människor. Du känner dina kunder, skriv för dem.

Hur ska du gå vidare med SEO?

SEO är en djungel. Det finns många aktörer och det är svårt att avgöra vilka som kan hjälpa ditt företag och vilka som enbart hjälper sitt eget.
Det finns många bra SEO-konsulter därute. Frågan är om du ska ha en separat SEO-konsult. Om du exempelvis har en webbshopp eller annat som är helt beroende av besök, är svaret på den frågan troligen ja. Om du däremot gör affärer både on och offline, kan det vara lämpligt att iallafall ge det en tanke.

En bra grund för alla företag är att ta till sig av råden i den här artikeln. Jobbar du på det har du en stabil grund för fortsatta SEO-arbete.

Vill du prata SEO eller annat som rör din marknadsföring: Hör av dig!

Mer om SEO-skrivande

What is SEO-writing?

The 10 Must-Follow SEO Content Writing Rules

SEO Writing for Dummies: What Is it, and How Can You Become an SEO Writer?

Lämna en kommentar