Lärarsamtal angående eventuellt stökigt barn

Foto av författare
Written By andreas

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur pulvinar ligula augue quis venenatis. 

Jag fick ett mejl om att Ms lärare ville att vi skulle prata angående en ”incident” som inträffat innan helgen.

Det kan betyda flera saker, vet jag av erfarenhet.

M kan antingen ha gett eller fått stryk. Eftersom jag känner barnet ifråga rätt bra, vet jag att båda två är tänkbara alternativ. Ett annat scenario är att han skulle vara stökig i klassrummet. Min känsla sa mig dock att så inte är fallet.

Naturligtvis förhörde jag den misstänkte. M uttryckte sig lite svävande om incidenten varför jag lätt det bero till det annonserade lärarsamtalet.

Samtalet ägde rum en morgon innan skoldagen började. Jag hade meddelat mina arbetskollegor att jag skulle vara sen. Anledningen jag gav var att jag skulle stå tills svars för ett eventuellt stökigt barn.

Den åtalade agerade inte speciellt misstänkt på vägen till klassrummet. Han var varken speciellt glad eller speciellt ledsen. När vi sedan kom till klassrummet väntade redan läraren där. Eller heter det mentor nu förtiden? Jag vet inte. Hursomhelst var läraren hälften så gammal som mig. Men jag har träffat honom flera gånger tidigare, så jag visste att det var en trevlig och saklig ung man.

Efter utbytta artighetsfraser delgav läraren / mentorn anklagelserna mot M. Enligt vittnesmål från brottsoffret hade M slagit honom medelst en jacka. Den hade träffat kinden och det hade uppkommit ett visst blodvite. Därefter hade föräldrarna till brottsoffret meddelat läraren / mentorn i fråga.

Då både förövaren och brottsoffret normalt är goda vänner förundrades vi alla, förutom M, över råheten i överfallet. M å andra sidan menade att det var ren vedergällning efter en ärekränkning från brottsoffret. Både läraren / mentorn och jag själv invände att våld aldrig är en lösning, ens efter grov ärekränkning.

Det här var dock inte menat som en rättegång med eventuella rättsliga följder. Samtalet kunde bara ses som en hearing. Personligen garanterade jag att samtalet om våldsutövande skulle fortsätta efter skoltid.

Om vi nu ska sammanfatta denna händelse måste jag trots den lite tråkiga händelsen ge ett gott betyg. Jag tycker om att prata med barnens lärare och höra mig för hur det går. Dessvärre får jag sällan träffa läraren av andra anledningar än att bli upplyst om barnens eventuella brister. Trots det ger jag starka 4 av 5 kryss i betyg. Det är alltid trevligt att prata med barnens lärare, trots att man mest får skit för barnens uppförande. Jag antar att det sistnämnda till stora delar beror på min bristfälliga uppfostran av dem.