Dagens pass, en stark 8

Dagens pass hade alla förutsättningar att bli perfekt. Jag var på gymmet vid 6.30. Det var föredömligt lite folk. Vattenflaskan var med.

Jag inledde passet med 5 minuter trappmaskin. Det är ett utmärkt sätt att snabbt bli varm. Kanske rör man inte överkroppen så mycket men den är effektiv.

Därefter började jag programmet “Starting strength, pass B”. Den inleddes med knäböj. Min vana trogen gjorde jag en lång uppvärmning med 5 reps och 2 set på tom stång . Det efterföljdes med liknande intervaller från 40% rm till 70% rm. Själva arbetsseten kördes på ca 90% RM gissar jag. Det vet jag dock inte för jag har inte riktigt testat mitt verkliga RM. Farbror är lite rädd om knäna och tar det kanske ibland onödigt försiktigt.

Passet ska sedan efterföljas av militärpress och chins. Idag ersatte jag den vanliga pressen med skivstång med hantlar och pull ups med latsdrag. Precis som med knäböjen föregicks övningarna med lite uppvärming. De är inte lika omfattande som knäböjen för i det här läget är hela kroppen ganska varm ändå.

När passet var klart gav jag det betyget 8 av 10. En 9 blir det när jag klarar 1.5 gånger kroppsvikten i marklyft. En 10 blir det när jag klarar 1 gånger kroppsvikt i bänkpress om min fru även står och väntar med nybakade bullar när jag är klar.