Värm upp som om livet hänger på det

Jag har ju sagt att det är viktigt att värma upp. När man är ung kanske man kan slänga på max vikt på stången, dra några set och sen springa ut och äta glass. Så är inte fallet efter 40. Man måste börja med en generell uppvärmning, exempelvis 10 minuter på roddmaskinen. Sedan bör man ha en specifik uppvärmning för övningen man ska göra. Gör man inte det kommer man strax börja känna liten smärta vilket inom 24 timmar blommat ut fullständigt och kräva helikoptertransport till närmaste sjukhus.

Här är ett exempel på hur det kan se ut när jag värmer upp för knäböj. Jag vet inte om det är lite överdrivet, men kroppen hade känt lite skör ett tag så jag ville inte ta några risker.

  • 3 set med 5 reps på 25 kg
  • 4 set med 3 reps på 45 kg
  • 5 sets med 3 reps på 65 kg
  • 4 set med 3 reps på 75 kg


Det är alltså 16 uppvärmnings-set innan jag kommer in på de aktuella 3 arbets-seten. Möjligen kan det verka lite överdrivet. Jag vet inte. Jag vet bara att jag för några veckor sedan hade en liten känning i axeln på kvällen. Dagen efter hade känningen utvecklats till 80%-ryggförlamning, jag blev hånad av frun och kunde knappt komma ur sängen. Det önskar jag inte någon.